Als ik een euro zou krijgen voor elke keer wanneer ik hoor "maar ik wil niet spammerig overkomen" dan zou ik flink "goed boeren" zoals ze dat op de Veluwe zouden zeggen :P
Het blijft een hardnekkige overtuiging die er bij veel coaches inzit. En ik wil je graag een lesje omdenken geven vandaag.
Want even heel eerlijk, wat is spam?
1. Wanneer iets ongevraagd (gestuurd) is.
Nou die kun je direct wegstrepen, want als het goed is heb jij niet zomaar die mailadressen lopen kopen bij één of andere databoer, maar zijn het echte mensen die vanuit eigen interesse (via een gratis weggever bijvoorbeeld) op je maillijst zijn gekomen.
Niets ongevraagds aan dus. Plus iedereen weet ondertussen die uitschrijflink wel te vinden en dat zul je dan ook wel gemerkt hebben :P Die mensen zijn al van je lijst af. Wat overblijft KIEST daar dus voor.
Helpt vaak enorm om het lekker feitelijk te houden, dan kun je je emoties er buiten laten.
Dan de meer subjectievere manier van spam:
2. Wanneer het waardeloze inhoud is
Tja en wanneer is iets waardeloos? Dat is helemaal afhankelijk van tegen wie je "praat". En de enige persoon die relevant voor jou is om dat bij te checken is je ideale klant.
Zolang daar je focus naartoe gaat zit je altijd goed en hoef je niet bang te zijn om een reclamefolder te worden.
Vragen die daarbij kunnen helpen zijn:
- Waar heb jij nou vandaag behoefte aan?
- Met welke oplossing zou ik jou vandaag nou een stap verder kunnen helpen?
- Waar mag ik je vandaag liefdevol een spiegel voorhouden in iets waar je zelf een blinde vlek voor hebt?
Dan schrijf en mail je altijd vanuit de juiste intentie.
Waar je de plank misslaat is als het alleen maar over jezelf gaat. Een one-(wo)man-show waarbij de andere kant met elke mail denkt "leuk voor jou, maar wat heb IK hier aan?"
Of dat je alleen maar op de mail komt wanneer je zelf wat nodig hebt. Dat gaan mensen onthouden.
En heel stiekem komt daar vaak de angst vandaan. Want we mailen te weinig en wanneer we dan bijv. een lancering hebben denken we toch: shit ik moet wat naar mijn lijst uitdoen. En dan bekruipt je dat nare gevoel dat je bang bent om te spammen omdat de vorige keer maan-den terug was en ook al ging over een aanbod.
Dan kom je alleen maar halen. En begrijp me niet verkeerd, het is oké om te halen.
We zijn hier namelijk allemaal ondernemers dus er moet ook gewoon geld verdiend worden. En als degene die zich ingeschreven heeft voor jouw lijst dat niet kan accepteren. Dan ben je ze liever kwijt dan rijk, geloof me. Dat zijn de freeloaders die toch nooit wat zullen kopen.
Maar zorg dat je ook op het netvlies komt wanneer je wat brengt. Dat je jezelf wat vaker laat zien in hun inbox en je jouw potentiele klant steeds een stapje verder brengt in hun eigen proces.
En dat kun je dus echt niet vaak genoeg doen.
Ik hoop dat ik jou hiermee inspireer om ook wat vaker te mailen naar jouw namenlijst. Want jij hebt genoeg in je om mensen verder te helpen. Laat ze niet verpieteren. Dat zou eeuwig zonde zijn.
Laat me in de comments weten of je deze voelt 🤍